image

Raid Pavia-Venezia

Toen we de uitnodiging kregen om als wereldkampioenen mee te doen aan de Raid Pavia-Venezia was de eerste reactie: “De wát?!?”.

We hadden dus even wat research nodig en zodoende kwamen we erachter dat dit de oudste én langste inshore race ter wereld is. Vanuit het standje Pavia, op één dag 413km over de rivier Po naar Venetië. Tien jaar na de laatste editie moest de 2021 editie deze bijzondere race weer terug op de kaart zetten. Met een rijke historie en deelnemers/boten uit allerlei klassen, van de nieuwste F1 boten tot een zelfgebouwde of verbouwde boot met een ‘vintage’ Johnson 75 Stinger of een Yamaha 100 V4. Ook de klassieke italiaanse raceboten, veelal voorzien van antieke automotoren van bijvoorbeeld Ferrari of Alfa Romeo waanden je terug in ver vervlogen tijden. Kortom, een bijzonder evenement dat we niet wilden missen.

Voorbereiding
En zo startte de voorbereiding. Gezien de lengte van de race is er tussen de etappes een tankstop maar de daarop volgende etappe is 189km en dat zouden we niet redden op de standaard tank in de boot. Zodoende bouwden we een ingenieus vulsysteem inclusief een 140L extra tank in de boot om geen tijd te hoeven verliezen onderweg; het blijft een race natuurlijk! Geheel in Italiaanse traditie gaat alle focus op de race en is de informatievoorziening er omheen summier. Ofwel, het meeste moet je zelf maar uitvogelen, wat uiteindelijk ook wel weer zijn charme heeft. Er was nog een ander ‘probleem’ waar we tegenaan liepen en dat was de huwelijksreis van vaste navigator en kleine/grote broer Paul, die precies tijdens deze race zou vallen. Maar al snel bood een vrijwilliger zich aan: Daniele Ravaioni, ookwel Danny genoemd. Deze Italiaanse powerboatracer wilde wel navigeren over de moeilijke rivier waar lage waterstanden en zandbanken voor veel problemen kunnen zorgen.

De technische keuring verliep gelukkig vlot. Wel hadden we ons vergist in de indeling van de raceklassen. Waar we uit waren gegaan van de UIM regels voor Endurance Group B wordt bij deze race de klassen ingedeeld op het gewicht van de boot. Hierdoor hoefde bijvoorbeeld de ballast niet gebruikt te worden en is er geen restrictie voor wat betreft de hoogte van de motor. Als we dit eerder hadden geweten had ik een snellere propeller meegenomen maar daar konden we nu niets meer aan veranderen. Na de weging werden we ingedeeld in de klasse 4:1. Dit betekend dat de boot minimaal 4 keer zoveel weegt t.o.v. het motorvermogen, dus minimaal 1200kg voor 300pk.

De race
De lage waterstand in de Po bleek een hindernis dit jaar. Zodoende werd de race ingekort door de eerste etappe over te slaan. De start zou dus niet in Pavia plaatsvinden maar in San Nazzaro. Het verdere verloop van de wedstrijd wordt vooral gekenmerkt door het juist ‘lezen’ van de rivier. De lage waterstand zorgt voor zandbanken dicht onder het wateroppervlak en doordat de rivier uiterst vlak is en hard stroomt is er nauwelijks golfslag die normaal de ondiepten verraad. Volgas en opletten dus.

Tot de tankstop ging de race voorspoedig en konden we snel weer verder. Tot kort na de tankstop de motor opeens begon te stijgen in toerental en hevig te trillen. Het vermoeden bestond direct dat de propeller het begeven had en dat bleek helaas ook het geval. Gelukkig hadden we een reservepropeller bij ons en hebben we deze direct gewisseld. Ondanks dat dit zonder tegenslag lukte hebben we in totaal 8 kostbare minuten stilgelegen…
Aan het einde van de etappe raakten we met de motor een zandbank maar door onze snelheid en correct ingrijpen van Danny konden we al laverend de vaargeul snel weer vinden. Uiteindelijk finishten we als 4e in onze klasse en 11e overall ondanks de verloren tijd tijdens de propellerwissel, mede door het ervaren navigeren van Danny.

Wel de snelste, geen prijs
Tijdens de laatste etappe werd op een 55km lang traject een aparte tijdsmeting gedaan voor de Teo Rossi di Montelera cup. In deze timetrial waren we verreweg de snelste 4:1 boot met een 6e plek overall van 92 deelnemers. Zelfs sneller dan de twee deelnemende Offshore 5000 catamarans. Een prestatie waar we trots op zijn, zeker na de pech met de propeller die we eerder in de race hadden. De prijzen worden bij deze cup echter niet in klassen verdeeld waardoor een 6e plaats niet telt voor de prijzen. Desalniettemin een prachtige goedmaker na de pech met onze propeller die ons minimaal het podium of zelfs de winst in het overall klassement heeft gekost.

Venetië
Na de aankomst in Volta Grimana en vervolgens Brondolo gingen we door de sluis de lagune van Venetië in op weg naar El Arsenal voor de prijsuitreiking. Een onvergetelijke ervaring om met alle raceboten op een rij deze bijzondere stad onder luid gejuich en toeterende schepen binnen te mogen varen. Bij binnenkomst ontvingen we nog de persoonlijke complimenten van de Venetiaanse Burgemeester die onze boot het mooiste van allemaal vond. Prachtig einde van een prachtige trip!

Meedoen?
Gaat het kriebelen en zou je mee willen doen met deze bijzondere race? Mail je vraag naar info@jankorteland.nl en dan helpen we je graag verder!

KORTELAND RACING / VÉHICULE RACING TEAM. The Team To Beat
Sponsored by:
Véhucile Magazine
Unimatic Watches
Italia Independent Sunglasses

#jankortelandwatersport #regelenwij

Bekijk onze vlog over deze bijzondere race:

Meer informatie?

Neem contact met ons op of kom langs in onze winkel.